A Zsuzsi Erdei Vasút Magyarország legrégebben épült, működő kisvasútja.
Amikor felmerült, hogy útszélesítés és városrendezési tervek miatt ki kellene helyezni a végállomást a városhatárba, a Debreceni Városvédő és -szépítő Egyesület alapos szakmai és jogi előkészítő munka után 2003-ban műemléki védettségre terjesztette fel a Zsuzsi Erdei Vasút fűtőházát és a teljes vasúti pályaszakaszt, 3 dízelmozdonyt, valamint 12 személykocsit, és egy zárt teherkocsit.
A megszüntetés elkerülése érdekében az egyesület azonnali, ideiglenes védettség alá helyezést is javasolt, amelyet meg is adtak. Ennek többszöri meghosszabbítása után végül 2005-ben a nemzeti kulturális örökség miniszterének 25/2005. (IX.16.) NKÖM rendelete értelmében M 11119-es számon végleges országos műemléki védettség alá kerültek az 1882 óta működő kisvasútingatlanai és épületei, valamint a Debrecen- Hármashegyalja állomások közötti pályaszakasz.
A nemzeti kulturális örökség miniszterének 25/2005. (IX.16.) NKÖM rendelete értelmében végleges országos műemléki védettség alá került a Zsuzsivasút és a létesítményei alatti ingatlanok.
Célja a felsoroltak megőrzése:
- Főnöki szolgálati lakóház (ma MÁV szolgálati lakás)
- Kismotorszín és épülete (ma többfunkciós raktár)
- Nagyfűtőház
- PVG szín
- Pályafenntartási melegedő (ma iroda is)
- Váltóőrhely (ma raktár)
- A Debrecen-Fatelep – Hármashegyalja közötti pályaszakasz
- Egyéb vasútforgalmi létesítmények